Fabrieksgarantie
Elke nieuwe auto wordt afgeleverd met standaard twee jaar fabrieksgarantie. Als er zich een defect voordoet als gevolg van een mechanische of fabricagefout dan valt dit tot 100.000 km onder de garantie. Uitzondering hierop zijn reparaties die tot normale slijtage en onderhoud worden gerekend zoals bijvoorbeeld remblokken, schijven, banden, ruitenwissers en accu’s. Ook software aanpassingen waarbij geen fysieke onderdelen vervangen worden, vallen niet onder de garantie.


Aanvullende garantie
De meeste automerken bieden de mogelijkheid om tegen een vergoeding de twee jaar fabrieksgarantie te verlengen tot drie, vier of vijf jaar. Voor aanvullende garantie geldt wederom dat slijtage delen niet onder de garantie vallen tenzij dit expliciet apart is afgesloten. De garantie is auto gebonden, dus ongeacht het aantal eigenaren van de auto blijft de garantie minstens twee jaar geldig.


Onderhoud volgens fabrieksvoorschriften
Belangrijk om te vermelden is dat alleen aanspraak kan worden gemaakt op de garantie indien de auto aantoonbaar volgens de fabrieksvoorschriften is onderhouden. Autofabrikanten schrijven voor hoe de verschillende modellen kwalitatief onderhouden moeten worden. Een overzicht hiervan wordt ook meegegeven aan de berijder van een nieuwe auto ten tijde van de aflevering. De meeste onderhoudsbeurten vinden plaats op intervallen (bijv. om de 15.000 km of 30.000) en tegenwoordig geven auto’s zelf aan wanneer het weer tijd is voor de beurt.


Naast het onderhoudsinterval geeft een fabrikant ook aan welke (preventieve) slijtagereparaties te verwachten zijn. Voorbeeld hiervan is de distributieriem, die na een aantal kilometers of jaren preventief vervangen moet worden.


Tevens verwachten importeurs dat de onderdelen welke worden vervangen tijdens het reguliere onderhoud, voldoen aan de door hen vastgestelde specificaties. Dat betekent niet automatisch dat onderdelen van een specifiek merk gebruikt moeten worden. Bijvoorbeeld: als een fabrikant 5W30 olie voorschrijft voor een bepaald type auto dan maakt het niet uit welk merk wordt gebruikt, zolang het maar 5W30 olie is.


Belangrijk punt hierbij is dat een wijziging in de voorschriften, door voortschrijdend inzicht van de fabrikant, doorgevoerd kan worden. De dealer en erkend reparateur van het betreffende merk zullen hiervan op de hoogte worden gesteld door de importeur en zullen de onderhoudsprocedures hier dan ook op aanpassen.

Om aanspraak te kunnen maken op de fabrieksgarantie dient dus aan bovenstaande voorwaarden te zijn voldaan. Bewijsstukken moeten overlegd kunnen worden en de importeur zal ook altijd de onderhoudshistorie opvragen bij de betreffende dealer of garage. Daarnaast kan in sommige gevallen de importeur een expert sturen die de gebruikte onderdelen nakijkt of deze wel aan de specificaties voldoen.

 

Coulance
Aan een auto gaan nu eenmaal zaken kapot, ook nadat de garantieperiode verstreken is. Deze auto’s kunnen in aanmerking komen voor de zogenaamde coulanceregeling. Uiteraard geldt de coulanceregeling, net zoals garantie, niet voor slijtage delen. Bij een coulanceregeling wordt de eigenaar van de auto tegemoet gekomen in de kosten van de reparatie door de importeur dan wel dealer. U kunt deze regeling zien als een commerciële geste van de importeur en/of dealer.


Wanneer coulance?
Er bestaan geen vaste coulanceregelingen, er wordt altijd per situatie bekeken of, en hoeveel coulance wordt verleend. Allereerst wordt bekeken of een auto altijd binnen het netwerk is onderhouden: een auto die nooit bij een erkend reparateur van het betreffende merk is onderhouden komt niet in aanmerking voor coulance. Voor uit het buitenland geïmporteerde auto’s, welke niet zijn geleverd dan wel onderhouden binnen het Nederlandse netwerk, zal een Nederlandse importeur geen coulance kunnen verlenen.
Vervolgens wordt gekeken naar de schade, de reparatiekosten, het aantal gereden kilometers en de leeftijd van de auto. Naar aanleiding hiervan wordt door de erkende reparateur een coulanceaanvraag gedaan bij de importeur. Deze beoordeeld de aanvraag, stelt wellicht aanvullende vragen en komt dan met een uitspraak. Bij een vergoeding wordt geen geld uitgekeerd aan de klant, maar is er sprake van een bijloop in de reparatiekosten.


Voor jonge auto’s geldt dan ook dat het belangrijk is dat deze zoveel mogelijk binnen het betreffende netwerk onderhouden worden. Niet alleen maakt dat de garantie aanspraak een stuk transparanter, ook een mogelijke coulanceregeling is makkelijker te faciliteren.

Vakgarage Kampershoek

De 10 sterke punten van Vakgarage

 

  • Altijd een persoonlijke benadering
  • Een exacte prijsopgave vooraf
  • Uitsluitend kwaliteitsonderdelen
  • Lid van de Bovag
  • Apk keuringsinstantie
  • VAKPlan gecertificeerd
  • Vakmensen werken aan uw auto
  • Bij meerwerk altijd overleg met de klant
  • Wij zorgen dat u mobiel blijft

Bovag NDA nijskens

    Erkend duurzaam