De distributieriemElke auto heeft een distributieriem (of distributieketting) welke essentieel is voor de aandrijving van de auto. Het vervangen van de distributieriem maakt deel uit van preventief onderhoud van uw auto. Maar waarom is het zo belangrijk om deze tijdig te vervangen? Met name een distributieriem heeft een bepaalde levensduur en zal op een gegeven moment scheuren, of, nog erger, knappen. Hierdoor kan een dusdanige gevolgschade ontstaan aan de motor dat de kosten voor reparatie vaak niet te overzien zijn. Laat de riem dan ook op tijd vervangen!

 

Wat doet de distributieriem of distributieketting?
In de motor van een auto zitten een aantal cilinders. Elke cilinder heeft een zuiger en wordt afgesloten met een klep.  De zogenaamde krukas zorgt ervoor dat de zuigers bewegen in de cilinder. De nokkenas zorgt er vervolgens voor dat de kleppen open en sluiten zodat lucht in de cilinders kan komen. Hierdoor wordt in de cilinders het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding gebracht waarmee de auto wordt aangedreven.


Bij het starten van de motor gaat de krukas draaien. Aan het eind van de krukas zit een tandwiel waaraan de distributieriem is bevestigd. De andere kant van de distributieriem is weer bevestigd aan de nokkenas. Zodra de krukas gaat draaien draait de nokkenas dus ook mee. De distributieriem zorgt voor de samenwerking tussen beide assen.  Sommige auto’s hebben een distributieketting in plaats van een riem, reden hiervoor is dat een ketting langer mee zou gaan. De werking van een riem of ketting is echter precies hetzelfde.

 

Preventief vervangen van de distributieriem
Een distributieriem is aan slijtage onderhevig en dient daarom ook tijdig vervangen te worden. De levensduur van een riem is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto. Bij auto’s die veel stadskilometers rijden zal een riem sneller slijten dan bij auto’s die veel lange afstanden rijden. Bij auto’s die vaak stil staan kan de riem uitdrogen en daardoor juist sneller slijten.

 

Wanneer de riem precies moet worden vervangen is afhankelijk van de kilometerstand van de auto en hoe lang de huidige riem al meegaat. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 - 120.000 kilometer of een aantal jaar voorgeschreven door de fabrikant, waarbij de maatstaf (aantal kilometers of tijd) doorslaggevend is voor het vervangen van de riem. Wanneer de distributieriem van uw auto vervangen moet worden staat in het instructieboekje van uw auto of vraagt u het aan een van onze medewerkers.


Gevolgen van een kapotte riem
Als een riem knapt is de schade aan de motor enorm. De samenwerking van zuigers en kleppen wordt namelijk ontregeld, met als gevolg dat de zuigers tegen de kleppen slaan. Hierdoor kunnen de kleppen krom raken, of de klep slaat een gat in een zuiger. Het repareren van een dergelijke schade aan de motor is een zeer kostbare en tijdrovende handeling. Wij raden dan ook altijd aan om de vervangingsindicatie van de fabrikant van uw auto aan te houden, voorkomen is namelijk beter dan genezen!

 

Even als de riem kan ook een ketting breken, echter, het komt vaker voor dat een ketting oprekt. Indien dit het geval is, zal bij het starten van de motor een ratelend geluid optreden. De ketting dient dan ook direct nagekeken te worden omdat anders dezelfde schade ontstaat als bij een kapotte riem.

 

Het tijdig vervangen van de distributieriem is dus van groot belang. Niet zeker wanneer de riem van uw auto vervangen dient te worden? Wij adviseren u graag! Neem contact met ons op via 0495-536575 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Vakgarage Kampershoek

De 10 sterke punten van Vakgarage

 

  • Altijd een persoonlijke benadering
  • Een exacte prijsopgave vooraf
  • Uitsluitend kwaliteitsonderdelen
  • Lid van de Bovag
  • Apk keuringsinstantie
  • VAKPlan gecertificeerd
  • Vakmensen werken aan uw auto
  • Bij meerwerk altijd overleg met de klant
  • Wij zorgen dat u mobiel blijft

Bovag NDA nijskens

    Erkend duurzaam